donderdag 5 maart 2015

Neem je blokken mee voor de Spannende Schaduw

DE SPANNENDE SCHADUW

De organisatie van het Techniek Toernooi Noord-Holland heeft ervoor gekozen om de teams die deelnemen aan de uitdaging ‘De spannende schaduw’ toe te staan om gedurende ongeveer 20 minuten te oefenen met de opdrachtkaarten. Hiervoor moet het team wel zelf de blokjes van school meenemen. De organisatie zorgt voor de opdrachtkaarten. Tijdens het oefenen mogen de leerlingen overleggen en bespreken in welke volgorde ze de opdrachten tijdens de wedstrijd willen gaan uitvoeren. Gedurende die oefentijd komt de jury langs om met de leerlingen van gedachten te wisselen en hun presentatie te bekijken.

Na 20 minuten stoppen de teams de kaarten in een klaarliggende envelop (zodat de gekozen volgorde bewaard blijft) en worden de enveloppen opgehaald door de juryassistenten. Vervolgens gaat de jury opnieuw langs bij elk team om te beoordelen hoe het team de opdrachten uitvoert. De jury haalt de stapel opdrachtkaarten uit de envelop en geeft die aan leerling A (uit de lesbrief). Vanaf dat moment mag er niet meer worden gesproken. Alle leerlingen (en begeleiders en supporters) zwijgen en geven ook geen aanwijzingen op andere manieren. 

En dan wordt het spannend
Leerling A overhandigt de eerste kaart aan leerling B die het voorbeeld op de kaart nabouwt in zijn/haar schaduwtheater. Op een teken van de jury gaat leerling D mondeling aanwijzingen geven aan leerling C om de schaduw na te bouwen in het andere schaduwtheater. Leerling D mag daarbij wel oogcontact hebben met leerling C en ook mag hij/zij de mondelinge aanwijzingen met gebaren ondersteunen. Leerling D moet echter de blokjes niet kunnen zien. Als leerling D denkt dat het voorbeeld goed is nagebouwd door leerling C geeft hij of zij dat aan door ‘Klaar, volgende kaart’ te roepen. Ook kan en zal de jury dat doen als zulk ingrijpen in het voordeel van het team wordt geacht. 
Vervolgens geeft leerling A de tweede kaart aan leerling B en begint het proces opnieuw. 

Desgewenst mag de blokjesconfiguratie van het vorige voorbeeld als uitgangspunt dienen. (Want misschien is het makkelijker om de vorige blokjesconfiguratie aan te passen dan helemaal opnieuw te beginnen. De leerlingen mogen daar steeds zelf over beslissen, het beste is natuurlijk om dat al tijdens het oefenen te doen.) Na 4 minuten (als het lukt binnen de beschikbare  wedstrijdtijd van het toernooi) geeft de jury het teken om te stoppen en worden de behaalde resultaten genoteerd op het juryformulier (aantal goed nagebouwde schaduwvoorbeelden; totaal aantal blokjes gebruikt bij het nabouwen van de schaduwvoorbeelden).

Het is belangrijk dat de school het team goed duidelijk maakt dat leerlingen A en B achter het ene schaduwtheater geen aanwijzingen mogen geven en dat leerling C en leerling D geen pogingen mogen doen om te kijken hoe het voorbeeld wordt opgebouwd door leerling B. Als dat toch gebeurt zal de jury het team diskwalificeren en dat is voor niemand leuk.


Met nadruk willen we erop wijzen dat de hierboven vermelde regels alleen van toepassing zijn op de wedstrijd die in Alkmaar op 19 maart wordt gehouden. Teams die in juni op het landelijke Techniek Toernooi aan De spannende schaduw meedoen dienen zich in Arnhem strikt aan de regels en randvoorwaarden van de lesbrief te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten